Mystery Shopping skaber bedre service

mystery shopping forklaret

Hej alle sammen! I dag skal vi tale om Mystery Shopping, som er noget, der bliver brugt mere og mere i både butikker landet over, men også i kunderserviceregi. Vi skal tale om, hvad det er, men jeg vil også forklare lidt om, hvorfor det hjælper så meget. Læs med. 

Hvad er Mystery Shopping?

mystery shopping forklaret

Først synes jeg lige, at vi skal tale om, hvad Mystery Shopping er for et begreb. Der er nok mange af jer, som ikke lige kender til det, og det er der altså ikke noget at sige til. Første ord i den term er jo ‘Mystery’, så der er ikke noget at sige til, at det er lidt hemmelighedsfuldt det hele. Mystery Shopping er i alt sin enkelthed en, på forhånd instrueret, kunde, dette kaldes en Mystery Shopper. Denne kunde sendes ind i en butik eller hvor det nu er, man vil have denne service lavet, for at gennemføre et normalt køb eller en normal opringning til kundeservice etc. Kunden er på forhånd instrueret, fordi der er store fordele ved at analysere på et køb, foretaget på denne måde fremfor en helt almindelige kunde. Dette er fordi, kunden netop er instrueret i, hvad der skal kigges efter og spørges ind til. Det er ikke altid, at man som almindelig kunder lægger mærke til alting, men nærmere blot kommer ud af butikken med en eller to ting, som man husker omkring oplevelsen. 

Fokus på udbytte af træning og uddannelse samt ledelse i butikken

Hvad kan mystery shopping gøre for din virksomhed? Der er rigtig mange fordele ved at have en mystery shopper til at foretage kontrollerede køb eller interaktioner med personer i din virksomhed. Ved at gøre brug af denne metode, får I konkrete tal på salgs- og serviceperformance, som I ellers ikke ville have fået, hvis I spurgte almindelige kunder. Herfra kan I arbejde med at optimere salget i jeres butikker eller kundeservice. Her tales der en del om basket size, basket quantity og konvertering/hitrate. Dette kan du læse meget mere om, inde på den hjemmeside, som jeg har linket til længere oppe i denne blogpost. Når I har resultaterne fra analysen, så kan I sætte et øget fokus på kundeoplevelsen. Måskeskal der mere fokus på velkomst, behovsafdækning, inspiration og lukning af køb. Dette er alt sammen noget, som I finder ud af, når I får jeres analyse i håden.

Du kan også læse meget mere på bloggen lige her.